Julkaisujärjestelmäviidakkoon eksyy kokematon

Mikä on julkaisujärjestelmän eli sisällönhallintajärjestelmän eli CMS:n eli ”julkkarin” merkitys verkkosivustolle? Ehkä hyvä vertauskuva voisi olla vaikka kännykän valinta (Varoitus: seuraavaksi paljon erilaisia vertauksia.): Lähes kaikki tarvitsevat sellaisen, mutta millaisen, se riippuu niin paljon käyttäjästä ja käyttötarkoituksesta. Jos ostaisin äidilleni iPhonen, se on sama kun veisin hänet viiden tähden ravintolaan vaikka hän toivoisi pottumuusia ja lihakastiketta (”oikeata ruokaa”). Ei ole mitään järkeä hankkia Ferraria jos sillä ei uskalla ajaa lujaa.

Väärin rakennettu? Lähde: stock.xchng

Julkaisujärjestelmien kohdalla tärkeintä on tosiaan käyttötarkoitus ja käyttäjien/päivittäjien osaaminen ja määrä. Tämä johtaa siihen, että kun etsii eri julkkareista tietoa verkosta, on entistä enemmän sekaisin. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Olen lukenut paljon esim. Vierityspalkkia (www.vierityspalkki.fi), jossa käsitellään suomalaisesta näkökulmasta suomalaista web-kehitysgenreä. Vaikka sivusto on erittäin vahvasti Helsinkiin päin kallellaan (ihan aiheesta ehkä, mutta esim. Oulussa on paljon hyviä ja ansiokkaita digitoimistoja), on sieltä ollut hyvä etsiä tietoa eri julkkareita käyttävistä tekijöistä. Totuus taitaa silti olla se, että pääkaupunkiseudun tekijöiden hintalappu on armotta korkeampi kuin muualla Suomessa, ehkä pääosin erityisosaamisensa ansiosta, mutta kyllä mukana taitaa olla myös pääkaupunkilisää pelkästään korkeamman kustannustason vuoksi. Ja kun kunnalliset verkkosivustoprojektit ovat usein pieniä, muutaman kymmenen tuhannen projekteja, harvoin raha riittää edes puitteiden tekemiseen, saati sitten uuden ja innovatiivisen sisällön rakentamiseen.

Mitä tulisi miettiä julkaisujärjestelmää valittaessa? Alla muutamia kohtia:

  • millainen on päivitystarve? Päivitetäänkö sivuja paljon ja usean päivittäjän toimesta? Onko tarvetta eri tason päivittäjille ja käyttäjille? (esim. super admin, admin, moderator jne…)
  • millaisesta sivustosta on kyse? Onko kyse foorumista, blogista, portaalista, esittelysivusta, kampanjasivusta, yrityksen kotisivuista?
  • minkäkokoisesta sivustosta on kyse? Tuleeko intranettia, extranettia? Onko paljon erilaisia kokonaisuuksia, jotka yhdistetään yhden sivuston alle?
  • minkälainen sivuston tietoturvatason tulee olla? Onko sivustolla salassapidettävää tietoa? Hallitaanko käyttäjätietoa?
  • kuinka valmiin paketin tulisi olla? Halutaanko päästä muokkaamaan sivun ulkoasua itse? Halutaanko päästä ”koodiin” käsiksi esim. niin, että voidaan vaihtaa tekstieditori toiseen tai muokata muuten moduuleita sellaisiksi kun haluaa? Ja ennen kaikkea: jos edellä mainittua halutaan tehdä, tuleeko osaaminen omasta organisaatiosta vai aiotaanko se joka kerta ostaa?
  • mikä on projektin budjetti?

Periaatteessa ylläolevilla määritteillä on helppo haarukoida oikea julkkari, mutta mistä sitä kysyisi? Ja kun kysyy, voiko luottaa, että vastapuoli on ”objektiivinen” ja kertoo todella omasta mielestään parhaan CMS:n vai vain ehkä itselleen tutuimman, käytetyimmän tai esim. oman firman eniten tuottoa tuovan järjestelmän?

Ei voikaan luottaa. Pitää vain ottaa selvää. Ihan yksinkertainen googlettaminenkin kertoo paljon käyttäjäkokemuksista.Luonnollisesti lähdekritiikki mielessä; jos kaupallinen tarjoaja on koonnut blogiinsa kirjoituksen: ”Mikä on paras julkaisujärjestelmä, 10 muistettavaa sääntöä”, ehkä on hyvä vilkaista vielä jostain muualtakin. Etenkin projektin alussa on hyvä myös etsiä hyviä käytäntöjä muista (tässä tapauksessa) museoista. Senhän vuoksi tämäkin blogi on nyt olemassa, että samat virheet jäisi tekemättä.

Rohkeasti kannattaa kasvattaa omaa osaamistaan ja tietämystään edes pintapuolisesti, sokeasti ei kannata luottaa ainakaan toimittajien ehdottamiin vaihtoehtoihin.

t.Minna

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s