Museoiden näyttely- ja tapahtumakalenterit

Museoiden yksi yleisin palvelu verkossa on näyttely- ja tapahtumakalenteri. Versioita on lähes yhtä paljon kuin on museoita. On perinteisiä kalentereita kuten New Yorkin Guggenheim museolla. Kalenterilistaus näytti vain niin paljon maksetuilta mainoksilta, että meni hetki tajuta niiden olevan näyttelylistauksia. Ehkä listaus olisi voitu toteuttaa hieman mielenkiintoisemmin?

Huomattavasti mielenkiintoisempi on jo Louvren tapahtumakalenteri, jossa tapahtuu ehkä jo vähän liikaakin. Louvren sivut ovat todella laajat, joten tietyn tiedon etsiminen ei käy hetkessä. Sivuja ei ole myöskään optimoitu kännykälle; omalla puhelimellani en päässyt edes vaihtamaan kielivalikosta kieltä englanniksi.

Suomessa näyttelykalentereista on myös hyvin erilaisia versioita. Lähes kaikissa museoissa osio on valikossa nimetty joko ”näyttelyt”, ”Museossa tapahtuu” tai ”tapahtumat”. Ateneumin näyttelykalenteri on selkeä ja helposti selattava. Lappeenrannan museoissa on osion nimenä ”Museoissa nyt!”, josta löytyy sekä näyttelyt että tapahtumat. Merikeskus Vellamolla näyttelyt on järjestetty järjestävän tahon mukaan niin, että vasemmalla olevasta valikosta voi valita museon tai tilan, jonka näyttelyt listautuvat oikealle. ”Sivuvalikkoa” eli vasemmalla olevaa horisontaalista valikkoa ei ole helppoa toteuttaa responsiivisissa sivuissa, sillä se hankaloittaa esimerkiksi mobiiliversion käytettävyyttä.

Mikä olisi sitten hyvä ja kätevä ratkaisu? Yhtä ja ainoaa ratkaisua ei tietenkään ole. Tärkeintä on että tapahtumat ja näyttelyt löytyvät nopeasti, ne ovat selkeitä ja sisältävät olennaisimman tiedon eli mitä-missä-milloin-mahdollisesti myös miten sinne pääsee. Kuva ois kiva, ehkä jopa sosiaaliset elementit. Hakukoneoptimointia ja käytettävyyttäkin ajatellen kenttien, valikkojen ja termien olisi hyvä olla yleisesti tunnettuja ja mahdollisimman yhteneviä muihin näyttely- ja tapahtumakalentereihin.

Kalentereita riittää päivitettäväksi

Usein museot syöttävät tapahtumiaan myös moneen muuhunkin kalenteriin kuin vain omiin kalentereihinsa. Tällä alueella on esimerkiksi paikallislehtien Menoinfo -kalenteri, Lappi.fi -portaalin kalenteri, valtakunnallinen museoliiton näyttelykalenteri ja esim. kaupungin omilla nettisivuilla oleva tapahtumakalenteri. Verkkotiedottajan työ onkin parhaimmillaan/pahimmillaan saman tiedon syöttämistä useisiin eri paikkoihin.

Myös sosiaalinen media rynnistää (aika ansiokkaastikin) kalenterimarkkinoille. Näin syksyn aikana ei ole monella varmaan jäänyt huomaamatta Facebookin tapahtumien muutokset. Facebookilla on jo kriittinen massa, olemassa oleva tekniikka ja osaaminen luoda tapahtumista sosiaalisia, näkyviä ja ehkä jopa mielenkiintoisiakin. Syksyn aikana tapahtumat ovat alkaneet ilmestyä myös uutisvirtaan, ja tässä taannoin huomasin ensimmäiset tapahtumat uutisvirrassani, joissa suositeltiin minulle minua mahdollisesti kiinnostavia tapahtumia, vaikka yksikään ystävistäni ei ollut osallistumassa kyseisiin tapahtumiin.

Myös Google+ olisi erinomainen tapahtumien luontiin, sillä ihmisillä on jo googlen palveluita kuten Googlen kalenteri ja Gmail, jotka ovat olennainen osa tapahtumien hallintaa. Ainoa ongelma on vain se, että ”plussaa” ei käytä oikein kukaan, eivät ainakaan vielä järjestävät tahot, jotka loisivat niitä tapahtumia sinne.

Meri-Lapin museoiden verkkosivuilla tulee olemaan neljän museon tapahtumat ja näyttelyt, joten jo sinällään synergiaetuja tulee, ainakin asiakkaille, jotka löytävät museoiden tapahtumat ja näyttelyt nyt yhdestä paikkaa.

Minna

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s