Projektin aikataulusta ja etenemisestä

Projekti on nyt puolessa välissä, eli toiset neljä kuukautta vielä edessä. Olen puolipäiväinen, joten täysinä työpäivinä mitattuna projekti olisikin jo melkein päätöksessä. Nyt toteuttajat ovat suunnitelmien kimpussa, ja toivottavasti saadaan pian ensimmäistä visuaalista suunnitelmaa.

Mikä olisi sitten hyvä pituus tämänkaltaiselle projektille? Kolme kuukautta? Puoli vuotta? Vuosi? Vuosi on liikaa, kolme kuukautta aika vähän, etenkin jos suunnitelmia ei ole tehty lainkaan. Ehkä koko tämän blogin alkuperäinen syy oli juurikin se, että tietoa tämänkaltaisiin asioihin ei ole (muuta kuin perinteinen soittokierros maakuntiin). Jokainen projektityöntekijä taistelee samojen asioiden kanssa. Google ei ole oikea paikka etsiä sellaista tietoa, projektinhallintatyökalut ovat. Tämä ei varmasti ole uusi asia, mutta miksi ei ole yhteisiä projektityökaluja julkisen hallinnon projekteille (heh, googletin projektin alussa, enkä löytänyt… Onko niitä?)? Olisin projektia aloittaessa kirjautunut järjestelmään, luonut tavoitteet, kirjannut perustiedot ja työn edetessä luonut sinne lisää tietoa. Yksi pullonkauloista on varmasti tarjouskilpailu ja tarjouspyyntöjen sisällöt. Miten mitata sitä, onko tarjouspyyntö onnistunut? Onko se esim. saatujen tarjousten määrä verrattuna lähetettyjen tarjousten määrään? Plus tähän tarjousten hintahaitari —> mitä pienempi vaihtelu, sitä onnistuneempi tarjouspyyntö? En tiedä, mutta sen tiedän, että juurikin niistä, onnistuneista tarjouspyynnöistä, meidän muiden pitäisi olla kiinnostuneita parantaaksemme projektien onnistumista. Sama koskisi rahoitusta hakiessa; projektityökalusta voisi hakea tietoa tämän kaltaisista projekteista, keskimääräistä kestoa, budjettia jne…

Varmasti helpommin sanottu kuin tehty. Yksi syy sellaisten puuttumiseen on todennäköisesti se, että julkinen puoli saa rahoitusta eri tahoilta aina EU:sta ministeriöihin. Tällöin teemme selonteon ja raportin vain rahoittajataholle, yhteistä ”poolia” ei olekaan. Nyt olemmekin tilanteessa, jossa samoja projekteja tehdään ympäri Suomen useaan kertaan, eri onnistumisprosentein. Tehokkuus on nykyään kirosana, mutta jos tällaisissa asioissa luotaisiin yhteisiä työkaluja, voisimme keskittyä itse ydinasioihin sen sijaan että taistelisimme aina samojen perusasioiden kanssa.

Valtioneuvoston ratkaisu tämän kaltaisiin ongelmiin on oman verkkojulkaisujärjestelmän luominen. Ratkaisu tuokin, tuloksia odotellessa. 🙂

Miten edetään?

Mitäs minä sitten teen nyt? Teen sisältöä verkkosivuille. Toteutan esimerkiksi verkkonäyttelyitä. Teen ne Joomla-julkaisujärjestelmällä, koska en hallitse Drupalia niin hyvin (lainkaan). Miksi Joomla sitten kelpaa verkkonäyttelyiden tekoon, mutta ei itse sivuston julkaisujärjestelmäksi?

Verkkonäyttelyt ovat pääasiassa sisältöä, joka ei muutu. Samalla tavoin kuin näyttely oikeassa elämässä, museoammattilainen voi tuottaa verkkonäyttelyn, joka on tietty kokonaisuus esimerkiksi valokuvista tai dioista. Näin ollen sisältö on pysyvää, jota ei lisätä / muokata välttämättä koskaan. Tällöin Joomlan puutteet eivät ole ongelma. Tietenkään tämä ei tarkoita sitä, että sivuilla ei voisi olla jotain sellaista, joka kommunikoisi käyttäjien kanssa, kuten esimerkiksi sosiaalisen median painikkeet, arvostelupainikkeet (kuinka monta tähteä), miksi ei myös kommentointipainikkeet (tässä on vain se ongelma, että kommentointimahdollisuus edellyttää myös kommenttien moderointia, joka taas edellyttää resursseja museolta). Verkkonäyttely on myös hyvä tapa kerätä tietoa valokuvien puuttuvista tiedoista, kuten ihmisistä, ajasta, paikasta jne…

Kerron lisää verkkonäyttelyistä myöhemmin, kun sisällöt varmistuvat.

Minna

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s