Sisältöä verkkoon: pelejä museoille

Pohdittiin museolla sitä, millaisia pelejä voisi tulla itse museoihin kosketusnäytöille. Aloin asiaa pohtia, ja yllätyksekseni pelin ”tekeminen” ei olekaan niin hankalaa kuin luulin. Seuraavilla ohjeilla ”tein” kaksi erilaista peliä: muistipelin sekä ”drag&drop”-pelin, jossa sana yhdistetään kuvaan.

”Siksi sulkeissa, koska oikeasti en tehnyt peliä. Muokkasin valmista, avointa koodia niin, että pelissä on valitsemani kuvat, sanat ja värimaailma.”

1. Ensin pohtimaan, mitä halutaan

Tavoitteena on tehdä nykyaikaisia, useimmilla päätelaitteilla toimivia pelejä, jotka toimivat sekä kosketusnäytöissä että hiirellä. HTML5-pelit toimivat ainakin lähes kaikissa, uusimmissa selaimissa, joten päädyin tähän valintaan. Toisaalta uskon myös, että HTML5-tuki yleistyy koko ajan, joten työ ei mene hukkaan (Ja jonka vuoksi en halunnut tehdä flash-peliä, joiden tekemiseen ohjeita löytyy vaikka kuinka.).

Toisaalta tavoitteena on hyvin yksinkertaisia, lähinnä koululaisille suunnattuja pelejä, joissa kumminkin on mukana mahdollisuus muokata peliä niin, että siihen voi myöhemmin lisätä museopedagogista sisältöä. Drag&drop-peli sekä muistipeli ovat kummatkin optimaalisia kosketusnäytöllisille laitteille, ne ovat intuitiivisia oppia, sekä niitä pelatessa mahdollisesti jopa oppii jotain.

2. Google laulamaan

Hain erilaisia hakusanoilla oikeaa lopputulosta, esim:

free online games for HTML5

free drag&drop games for HTML5

free memory game for HTML5

open source games for HTML5

jne…

3. Oikean valinnan tekeminen

Tämä onkin ehkä haastavinta eli valikoida ja löytää juurikin se oikea peli tai pelintekokehys. Suuresta tietomäärästä oikean tiedon löytäminen ja sen hyödyntäminen on haaste sinäänsä. Ja varmistaa vielä, että koodi on vapaa käytettäväksi. Usein se onkin yleishyödylliseen käyttöön vapaa, kaupalliseen käyttöön voi ollakin jokin lisenssi.

Löysin tällaisen pelin:

http://www.scirra.com/arcade/example/1186/drag-n-drop-matching-game

Tämän pelin lähdekoodi on sivulla ladattavissa. Peli on tehty Construct2-frameworkilla (=pelikehys).

http://www.scirra.com/store/construct-2

Ylläolevassa linkissä tulee ilmi, millainen lisenssi ilmaisessa versiossa on, mihin pelejä voi käyttää ja millaisia työkaluja ilmaisella versiolla saa ( ja mistä jää paitsi).

4. Pelin lähdekoodin lataaminen koneelle

Pelin lähdekoodi löytyy pelin alta Download -linkistä. Pelin alla olevassa keskustelussa pelintekijäkin jopa kehoittaa tekemään pelistään omaa versiota omilla kuvilla.

Pelin lähdekoodi ladattavissa linkistä.

Pelin lähdekoodi ladattavissa linkistä.

5. Peliohjelman lataaminen koneelle

(4. ja 5. kohta, kumpi vain ensin.)

Kun lähdekoodi (”projekti”) on ladattu koneelle, tulee ladata koneelle myös itse ohjelma, jolla peliä voi muokata eli tässä tapauksessa Construct2.

https://www.scirra.com/construct2

Kun ohjelma on koneella, etsin aiemmin lataamani projektikansion ja avasin sen. Se avautuu automaattisesti Construct2:een.

6. Pelin muokkaaminen

Sitten tulee valita sanat ja kuvat, jotka haluaa korvata alkuperäisillä.  Sitten ohjesanojen suomentaminen, sekä värimaailman muuttaminen alkuperäisestä toisenlaiseksi. Kun peli on valmis ja sitä haluaa katsoa valmiina selaimelta, tulee tietokoneelta olla mahdollista myös katsoa luotua sisältöä ilman, että se on vielä Internetissä. Tähän tarkoitukseen voi käyttää esim. xamppia, jossa on mukana Apachen serveri ja mysql-tietokantatuki. Xamppin voi ladata täältä (avoimen lähdekoodin, ilmainen ohjelma).

7. Pelin pakkaaminen, ”leipominen”, exportaaminen

Kun peli on valmis laitettavaksi verkkoon, se pitää muuttaa sellaiseen muotoon, että se on valmis suoraan pelattavaksi. Kun on kyse ilmaisesta versiosta ja toisen tekemästä pelistä, jota on vain muokannut, sitä ei voi käyttää kaupalliseen tarkoitukseen eikä lisätä esim. sovelluskauppoihin. Joten ”exporttasin” pelin HTML5 -sivuksi.

8. Pelin siirtäminen nettiin

Tämän jälkeen pelin voi siirtää jollakin tiedostonsiirto-ohjelmalla (esim. Filezilla) palvelimelle.

Alla ”sneakpeak”-kuva minun tekemästä versiosta. Kuvat on napattu ja muokattu meidän kokoelmakuvista, on muuten vielä varmistamatta sekin, että voinko näitä käyttää. Tässä olikin koko homman suurin harmi: Yritin etsiä erilaisilla Creative commons -hauilla kuvia perinteisistä esineistä. Tiedän että Suomi on täynnä museoita, joilla on kokoelmissaan esikatselukuvia näistä alla olevista esineistä, mutta yhtään sellaista ei tullut vastaan lisenssihauissa. Harmittavan vaikeaa on löytää kuvia tällaiseen.

Pelin ideana on yhdistää vasemmalla olevat sanat oikealla oleviin kuviin. Koko peli tulee sitten näillä näkymin verkkosivuille tai museon näyttelyn yhteyteen kosketusnäytölle. Ei tämä suurta tiedettä ole, mutta varmasti saa koululaiset hetkeksi miettimään, mikähän se härkin / hierrin mahtoi ollakaan…

perinnesanapeli1

Disclaimer: En ole opettaja (oppilaiden onneksi), joten ohjeet voivat olla sekavat. Enkä myöskään ole millään lailla peliasiantuntija, joten jos jokin ylläolevassa tekstissä on suorastaan väärin / antaa väärän kuvan, pyydän ystävällisesti kommentteja, niin voin asian korjata.

Toivottavasti joku museolainen innostuu tutustumaan! Esim. Scirran sivuilla oli vaikka kuinka erilaisia tutorial-pelejä, joiden avulla pelintekoa voi harjoitella. 🙂

Minna

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s